5 tips zodat jouw CV opvalt

Gepost op:

11 juni 2019

Je kunt nog zo overtuigd zijn dat jij de juiste werkervaring hebt en dé persoonlijkheid die bij de cultuur van het bedrijf past en tóch nodigen ze je niet uit op gesprek. Dat is zuur en dat willen we dan ook te allen tijde voorkomen doordat jouw CV opvalt.

Hoe zorg ik dat mijn CV opvalt? Dat begint met een verbluffend mooi opgemaakt en inhoudelijk correct CV. Ik heb voor jou 5 tips waarmee jouw CV opvalt en boven op de stapel komt te liggen.

Tip 1: Omschrijf in twee zinnen jouw missie in je volgende  carrière stap

Als jij het jouw toekomstige werkgever makkelijk wilt maken dan omschrijf je in twee zinnen waar jij naar op zoek bent en waarom hij/zij jou zou moeten aannemen.  Dit is als het ware de samenvatting van jouw CV en de vervolgstap die jij wilt maken.

In jouw missie statement is het belangrijk dat jij benoemt wat jij aan vaardigheden en ervaring meeneemt die relevant zijn voor de baan waar jij op solliciteert. Een tactiek kan zijn om bijvoorbeeld de key woorden uit de vacature hiervoor te gebruiken.  Hiermee benadruk jij dat jouw vaardigheden aansluiten bij de vereisten voor de rol.  Probeer niet meer dan 4 kern vaardigheden/ervaringen te benoemen zodat je wel bij je kern blijft.

Voorbeelden van missie statements:

  • Ik ben op zoek naar een Senior SEO positie waarmee ik mijn SEO vaardigheden en ervaring kan gebruiken om het websiteverkeer te verhogen en de plaatsing in zoekmachines kan verbeteren.
  • Leraar basisonderwijs op zoek naar een functie op een kleine zelfstandige school, waar ik mijn vijf jaar onderwijservaring en mijn curriculumontwikkelingsvaardigheden kan toepassen.

Tip 2: Leg de nadruk op resultaten in plaats van verantwoordelijkheden

Ik zie maar al te vaak dat CV’s opgesteld zijn als een lijst met verantwoordelijkheden. ‘ik ben verantwoordelijk voor het onderhouden van klantrelaties’ of ‘ik ben verantwoordelijk voor het verbeteren van het verkeer naar de website’.  Hiermee is een potentiele werkgever niet persé heel veel wijzer geworden. De vraag blijft namelijk nog steeds: was je hier dan ook goed in of niet? Verantwoordelijk ergens voor zijn wil nog niks zeggen over je prestaties.

Kijk dus kritisch naar je CV en stel jezelf bij iedere rol af: wat heb ik nou eigenlijk bereikt in deze rol en hoe kan ik dit kwantificeren? Het staat bijvoorbeeld heel krachtig als je omschrijft: ‘in mijn rol als accountmanager bij bedrijf X heb ik in een tijdsbestek van 6 maanden de omzet per klant met 300% verhoogt’. Hiervan kan een werkgever denken: hier wil ik meer over weten.

Tip 3: Gebruik voorbeelden om je CV tot leven te brengen

Naast het omschrijven van resultaten is het ook heel krachtig om voorbeelden te gebruiken van de ervaring die jij hebt opgedaan.  Dit brengt jouw CV meer tot leven dan wanneer je een simpele opsomming van activiteiten ziet staan. Onze hersenen kunnen informatie namelijk makkelijker onthouden als het in een verhaalvorm wordt gegoten.

Tip 4: Pas je CV aan op basis van de baan waar je op solliciteert

Het komt maar al te vaak voor dat mensen van 35 hun horeca bijbaan uit hun studententijd op hun CV hebben staan terwijl ze solliciteren op een rol als manager van een operationele afdeling.  Hiermee wil ik uiteraard geen afbreuk doen aan alle bijbanen en de bijbehorende relevante werk/levenservaring die je daarmee opdoet. Ik wil alleen maar aangeven dat het de moeite loont om deze ervaring te benoemen als je ook daadwerkelijk voor een horeca-gerelateerde baan solliciteert. Is dat niet het geval dan kan je beter jouw meer recente werkervaring als bijvoorbeeld operationeel manager uitlichten.

Het lijkt een open deur maar toch wil ik deze ook benoemen. Het is namelijk belangrijk om jouw CV toe te spitsen op de eisen die gesteld worden in de vacature tekst. Een werkgever kan op zoek zijn naar specifieke competenties, vaardigheden en werk ervaring. Als jij deze vaardigheden en competenties in huis hebt dan is het extra krachtig om deze ook uitgebreid te benoemen in je CV.

Tip 5: Voeg je portfolio toe

Visualisatie is key om op te vallen in een berg aan CV’s.  Als jij een creatief beroep hebt dan bouw je automatisch een mooi portfolio op die je kunt laten zien aan een potentiele werkgever. Voor beroepen die minder creatief zijn is dit echter niet vanzelfsprekend. Wel is het mogelijk om ook dán een portfolio te maken.  

Als jij bijvoorbeeld een sales manager bent dan kun je ervoor kiezen om jouw reis bij verschillende klanten te visualiseren. Die reis kan bestaan uit een klant behoefte en de manier waarop jij een oplossing hebt aangeboden met jouw pitch.  Ook in een finance rol kan jij laten zien welke analyse tooling jij in het verleden hebt gebruikt en hoe je deze hebt toegepast in verschillende scenario’s.

Kortom, een portfolio is niet alleen weggelegd voor creatieve beroepen maar bied juist voor de wat minder creatieve beroepen de mogelijkheid om visueel de aandacht te vragen.

Zo zijn er nog tal van andere tips die jij kunt gebruiken om jouw CV een boost te geven. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar WeTalent en de Sollicitatiedokter. Wij houden je ook graag in de loop met de meest relevante tips om jouw sollicitatie proces te versimpelen en te verbeteren.  

Nieuwste posts

#4 Eric’s hobbelige pad naar succesvol film ondernemer op z’n 40ste

11 november 2021

#3 Heb jij een bullshitbaan?

4 november 2021

#2 Vincent doet het beide: hij is consultant en trouwambtenaar

22 oktober 2021

Wil je operatieassistent worden? Nitza deelt haar ervaring

12 oktober 2021