Abdel over zijn werk als Digital Consultant

Gepost op:

2 juni 2020

Wat houdt de rol van een digital consultant in?

Het werk van een Digital Consultant begint altijd met een specifieke klant behoefte op het gebied van E-commerce.  Klanten hebben een visie over waar ze naartoe willen met hun bedrijf en zoeken binnen die visie manieren om: waarde te creëren voor klanten, omzet te verhogen, of het platform dat ze hebben te moderniseren.

Samen met de klant bepalen we de scope van ons project. We denken na over de hoofddoelstelling (meer omzet, verbeterde klantbeleving etc.) en bepalen de activiteiten die moeten gebeuren om die doelstelling te kunnen behalen. Het is belangrijk dat we in deze fase duidelijk hebben wat de verwachtingen zijn zodat we aan het einde van het project tevreden terug kunnen kijken.

Als Digital Consultant ben je vervolgens ook onderdeel van het grote project team dat is opgestart om met de specifieke klant vraag aan de slag te gaan. Gedurende ieder project organiseer ik workshops met de klant om de functionele wensen helder te krijgen.  Zodra die wensen in kaart zijn gebracht, is het aan mij om de zogeheten ‘ user stories op te stellen’ . User stories zijn korte beschrijvingen van een feature van een systeem. Deze zijn nodig voor het development team om te begrijpen wat ze moeten bouwen. Als Digital Consultant ben ik dus ook een belangrijke schakel tussen de wensen van de business en het development team. Ik moet zorgen dat het helder is wat er gebouwd moet worden.

Wat is er leuk aan jouw werk?

 Het leuke aan mijn werk vind ik met name het verzamelen van inzichten door in gesprek te gaan met onze eindklanten.  Je komt vaak het meest te weten over wat er mis gaat of beter kan door in gesprek te gaan met de eindklanten/ de gebruikers van de dienstverlening. Het doen van interviews en het organiseren van workshops om deze inzichten te verkrijgen vind ik super leuk om te doen.

Ik ben van origine een Industrieel Ontwerper. Gedurende mijn studie heb ik veel geleerd over Design methodieken. Dit zijn methodes en middelen om goed te kunnen innoveren vanuit een klant behoefte. Ik vind het leuk dat ik mijn werk deze methodieken regelmatig kan gebruiken.

Wat ik ook fijn vind aan mijn werk is dat het een kop en een staart heeft.  Je levert echt iets op en dat maakt mijn werk heel tastbaar en impactvol.  Ik ben iemand die resultaatgericht is dus ik wil werken aan concrete doelstellingen en dat kan gelukkig heel goed in mijn werk.

Uiteraard is het ook altijd fijn om te zien als een klant blij is met wat je hebt opgeleverd. Hoe cliché het ook klinkt maar een blije klant geeft mij ook energie.

Verder kan ik ook stellen dat ik heel blij ben met de diversiteit aan projecten.  Geen enkel project is hetzelfde.  Een keer in de zoveel maanden zit ik weer bij een nieuwe klant met nieuwe uitdagingen. Dit zorgt ervoor dat het werk nooit saai wordt.


Wat is er leuk aan het werken bij Accenture?

Accenture is een bedrijf waar je heel snel heel veel kunt leren. Je werkt eigenlijk altijd met hele slimme mensen op inhoudelijk uitdagende projecten. Dit zorgt ervoor dat mijn learning curve heel hoog is. Bovendien is de sky de limit. Je kan echt mooie dingen neerzetten voor de klant die zonder zulke slimme en hands-on collega’s niet mogelijk zouden zijn.

Ook krijg ik de kans om veel trainingen te doen om mezelf verder te ontwikkelen.

Accenture biedt ook de ruimte om door te groeien en te verhuizen naar andere landen. Het internationale karakter van het bedrijf spreekt mij dan ook enorm aan.

Wat is er minder leuk aan je werk?

Je moet er van houden om bij een consultancy bedrijf te werken. Je hebt namelijk niet zo sterk dat ‘wij’ gevoel als bij een klassiek bedrijf. Doordat je telkens bij een andere klant zit is dat hechte team gevoel anders.

Het werken in de consultancy is ook behoorlijk intensief. Je maakt lange dagen en moet constant ‘aan staan’. Het is gebruikelijk dat je overuren moet maken waardoor je werk-privé balans niet altijd even goed is.

Het start salaris ligt wat lager dan bij een traditionele corporate. Daar staat tegenover dat je wel een hele hoop relevante werkervaring op doet waar je later weer van profiteert in salaris.  Kortom, in het begin moet je even inleveren om later de vruchten te kunnen plukken.

Wil jij weten of het werk van een Digital Consultant bij jou past? Neem eens een kijkje bij de Online Cursus Jouw Carrière Kompas en ontdek hoe jij jouw carrièrepad kunt bepalen!

Marjolein
Oprichter
The Jobfitters


Interessant? Deel de post!

Ben jij klaar voor een nieuwe richting in je carrière?

Download dit carrièreswitch stappenplan om vanaf nu meer voldoening uit je werk te halen.

Over de schrijver
Marjolein Broekhuisen
Aangenaam. Mijn naam is Marjolein Broekhuisen en ik ben initiatiefnemer van carrièreswitch platform The Jobfitters. Het is mijn missie om mensen te helpen een baan te vinden waar ze blij van worden. Met The Jobfitters wil ik mensen inspireren over wat er allemaal mogelijk is en praktische handvatten bieden om een switch te kunnen en durven maken. Ik werk samen met een specialistisch team om onze bezoekers en klanten te verrassen met informatieve en leuke content en relevante diensten voor als je een carrièreswitch overweegt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *