Eric’s hobbelige pad naar succesvol filmondernemer op zijn veertigste

Gepost op:

29 november 2021

Eric van der Velden, oprichter van De Film Makelaar  komt uit een arbeidersgezin met een ‘ dat gaat niet mentaliteit’ . Eric dacht anders en had juist de mentaliteit ‘ gaat niet bestaat niet’ en dat heeft hem ver gebracht. Op z’n veertigste -in de crisis jaren – is hij zijn eigen bedrijf begonnen voor het maken van bedrijfsfilms. Hij had bijna geen ervaring en achtergrond in het vak en is toch succesvol geworden. Hoe dan? Lees hieronder een korte samenvatting van het interview. Heb je meer tijd en wil je het verhaal uit Eric zijn mond horen?

Luister dan de podcast voor het hele verhaal.

Eric moest hard werken om geld te verdienen. Zijn talent kon hij niet ontplooien.

Eric wist altijd al wel dat hij visueel was ingesteld en was van jongs af aan al gefascineerd door film. Maar heeft daar niet direct iets mee gedaan. Hij heeft de Mavo gedaan en toen hij 17 was, was het geld thuis op voor een vervolg opleiding en is hij begonnen met werken. Maar hij is altijd blijven hobbyen met film. Veel mensen zeiden dat hij daar iets mee moest doen en dat wilde hij wel maar hij wist niet precies hoe. In de tussentijd moest hij natuurlijk wel gewoon geld verdienen. Hij heeft heel veel verschillende banen gehad. In zijn hele jonge jaren verkocht hij bloemen en werkte Eric als verkoper in een elektronica winkel. Voor zijn dienstplicht heeft hij als schoonmaker bij de RET gewerkt en post bezorgd. Na zijn dienstplicht is hij wederom de verkoop in gegaan en uiteindelijk in de financiële sector terechtgekomen als hypotheek adviseur. Hij heeft altijd heel veel verschillende banen gehad omdat hij al vaak snel was uitgekeken op een baan en weer iets anders wilde doen.

Hij werd nergens aangenomen

Toen kwam in 2008 de financiële crisis. Hij heeft heel veel gesolliciteerd maar werd nergens aangenomen. Tegelijkertijd werd zijn vrouw ernstig ziek.  Dit was voor Eric een heel moeilijk jaar waarin hij zichzelf langzaam kwijt raakte. Dat dieptepunt heeft ertoe geleid dat hij s’ avonds een keer naar de Wereld Draait Door keek en daar zat Paul Verhoeven. Hij deed toen een oproep voor hobbyisten om mee te doen aan de ‘ Entertainment Experience’ en heeft zich toen aangemeld en mocht meedoen aan het programma. Toen ging er een wereld voor hem open en leerde hij heel veel filmmakers kennen. Hij ontdekte een kans. Hij zag namelijk dat heel veel filmmakers heel goed zijn in hun specialistische functie maar ze doen het er vaak bij omdat ze vaak niet genoeg aan opdrachten kunnen komen en dus vaak niet genoeg werk hebben. Tegelijkertijd zag hij in de markt ook dat veel bedrijven behoefte hadden aan film als promotiemiddel. Dat heeft zijn ogen toen echt doen openen. Bovendien won hij toen de Entertainment Experience en gaf hem dat een enorme boost en dacht bij zichzelf: dit wil ik altijd doen, hier word ik echt gelukkig van.

Die positieve flow waar hij in zat zorgde ervoor dat Eric weer een baan vond via een vriend. Het was niet het werk wat hij voor ogen had. Maar het gaf wel rust want hij kon z’n gezin in ieder geval financieel onderhouden. In de tussentijd bleef de filmwereld trekken. Uiteindelijk verloor hij weer zijn baan door een reorganisatie en moest hij weer opnieuw solliciteren.  Na een jaar solliciteren had hij nog geen baan gevonden en z’n uitkering liep ondertussen wel af.

Eric maakte een drastische en levensveranderende keuze

Toen maakte hij de drastische keuze om wel te blijven solliciteren maar ondertussen ook stappen te maken richting het ondernemerschap. Zijn omgeving was sceptisch en probeerde Eric ervan af te praten maar dat stimuleerde hem juist om wel door te zetten zodat hij kon bewijzen dat het hem ging lukken, tenslotte is zijn levensmotto ‘ gaat niet, bestaat niet’. Hij wilde voor zichzelf een nieuwe stip op de horizon zetten en is toen goed gaan nadenken over ‘ wat wil ik nou eigenlijk?’ ‘ Wat vind ik nou echt tof?’ ‘ waar word ik echt gelukkig van?’  Hij had zichzelf opgesloten in z’n computer kamer. S’ochtends vroeg ging hij solliciteren en rond half 10 begon hij te schrijven over wat hij nou wilde. Z’n hele computer kamer hing toen vol met zijn ambities en wensen in z’n werk. En op een zeker moment had hij z’n ‘aha- moment’ . Hij wist namelijk dat veel filmmakers introvert waren en dus ook niet zo goed waren in verkopen. Hij was daarentegen extravert en juist wel goed in verkopen. YES dacht hij, hier kan ik iets mee.

Gaat niet bestaat niet

Op zijn veertigste werd Eric voor het eerst ondernemer

Toen is hij zichzelf gaan aanbieden als een vertegenwoordiger bij productiebedrijven.  Veel zeiden; ‘nee je hebt geen opleiding erin dus dat gaat niet’ maar er was er eentje bij die wel interesse had maar het op basis van no cure, no pay wilde doen. Binnen een maand haalde hij de eerste opdracht binnen. De klant was echter niet tevreden over de dienstverlening van het bedrijf waar Eric voor werkte. Wederom voor Eric een ‘aha-moment’ – hij wist namelijk wel hoe hij een klant blij zou kunnen maken. Hij wilde zijn commerciële & dienstverlenende kwaliteiten combineren met zijn film talent en daar is hij zich toen op gaan focussen. Echt vanuit zijn eigen kracht een onderneming starten. Dit was de start van De Film Makelaar en inmiddels is het 7 jaar later en 850 producties verder.

90% van het succes is goede voorbereiding. Een stappenplan maken en daar naartoe werken.

Hoe heeft hij het tot zo’n succes kunnen maken? Eric wijt dit aan zijn voorbereiding. 90% is voorbereiding. Een stappenplan maken. Hij is eerst gaan nadenken wie zijn klanten zouden worden; ondernemers. Want daar zit geld en die hebben behoefte aan film. Toen ging hij nadenken; waarom zijn er dan nog maar zo weinig bedrijfsfilms? Hij zag dat veel bedrijfsfilms een beetje ‘goedkoop en schreeuwerig’ in elkaar zaten. Eric was zelf heel cinematisch ingesteld en wilde juist mooie dingen maken. Hij zag vooral kansen in het MKB om betere bedrijfsfilms te maken.

Heel veel mensen gaan vanaf de zijlijn roepen: je moet dit doen, je moet dat doen. Allemaal goed bedoelde adviezen waar je geen zak aan hebt.

Hij wist dus wie hij wilde bedienen en wat hij zijn potentiële klanten kon bieden. Maar whats next? “Je hoopt dan natuurlijk dat je veel support krijgt van je omgeving maar dat moet je meteen laten varen. Heel veel mensen gaan vanaf de zijlijn roepen ‘ je moet dit doen en je moet dat doen’ allemaal goed bedoelde adviezen waar je geen zak aan hebt”. Eric is vooral gaan nadenken over wat hij belangrijk vindt. Zijn motto was ‘ de producties die we maken moeten bijdragen aan het succes van de ander’ . Bovendien moeten de mensen die voor hem werken, enthousiast en energiek zijn. Een blij team voelt namelijk goed aan. Dat was de blauwdruk. Bovendien had hij een duidelijke missie ‘ ik word eigenaar van een bedrijf dat in heel Nederland bekend is’. Die missie gaf hem ook een duidelijk beeld van de stappen die hij moest zetten en heeft hem nu ook gebracht waar hij nu staat.

Eric zijn tip voor jou

Als tip zou hij met jou willen delen “ denk goed na over wat jou nou eigenlijk gelukkig maakt. Het is een schot voor open doel maar het is wel echt zo. Wat je gelukkig maakt, dat voel je maar dat moet je ook ervaren. Je hoeft het niet gelijk 100% fulltime te gaan doen. Je kan ook naast je werk dingen uitproberen. Gewoon doen!

Gewoon doen!

Ben jij klaar om net als Eric een drastische switch te gaan maken in je carrière? Maar ben je nog zoekende hoe je dat wilt aanpakken? En wat die switch precies moet zijn? Ik help je graag in je zoektocht. Benieuwd hoe? Klik dan hier.


Interessant? Deel de post!

Ben jij klaar voor een nieuwe richting in je carrière?

Download dit carrièreswitch stappenplan om vanaf nu meer voldoening uit je werk te halen.

Over de schrijver
Marjolein Broekhuisen
Aangenaam. Mijn naam is Marjolein Broekhuisen en ik ben initiatiefnemer van carrièreswitch platform The Jobfitters. Het is mijn missie om mensen te helpen een baan te vinden waar ze blij van worden. Met The Jobfitters wil ik mensen inspireren over wat er allemaal mogelijk is en praktische handvatten bieden om een switch te kunnen en durven maken. Ik werk samen met een specialistisch team om onze bezoekers en klanten te verrassen met informatieve en leuke content en relevante diensten voor als je een carrièreswitch overweegt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *