Jouw carrièrekompas

Jouw ideale werkomgeving

6

Ik hoor hier niet thuis

Ik kom in de praktijk veel mensen tegen die ontevreden zijn over hun huidige baan. Dit heeft vaak te maken met de bedrijfscultuur die niet helemaal goed aansluit bij de persoon. Of andersom natuurlijk.

Veel gehoorde klachten zijn:

  • De organisatie is zo traag, ik krijg echt niks voor elkaar hier
  • Ik kan het niet goed vinden met m’n team
  • Er zijn zoveel regeltjes en mensen met wie ik moet overleggen, ik word er helemaal gek van

Dit zijn veelal signalen dat iemand eigenlijk niet zo goed past bij de betreffende werkomgeving. Dat is zonde, want uit onderzoek is gebleken dat als je wel in een omgeving werkt die bij je past, je productiviteit dan toeneemt waardoor je ook succesvoller wordt in wat je doet. Bovendien, als je goed kan samenwerken met gelijkgestemden, dan komt dat ook je professionele ontwikkeling ten goede. Tot slot, en niet onbelangrijk, – je werkplezier gaat omhoog als je met mensen werkt waar jij het goed mee kunt vinden.

Zorg dus dat je uiteindelijk gaat werken bij een organisatie die bij je past. Deze oefeningen gaan jou hopelijk helpen om er voor jezelf achter te komen wat jij belangrijk vindt aan een werkgever/werkomgeving.

Oefening 1:
Wat zijn werkomstandigheden waaronder jij het meest effectief bent?

Het is belangrijk om te weten wat je in een werkomgeving zoekt voordat je ergens gaat solliciteren. De meest effectieve manier om dit te doen is door te kijken naar de werkomgevingen waar je tot dusver hebt gewerkt.

Deze eerste oefening heeft als doel om in kaart te brengen welke werkomstandigheden jouw effectiviteiten in de weg staan. Vervolgens gaan we die kenmerken omdraaien in het positieve. Hierdoor weet je straks goed te beschrijven wat je zoekt in een nieuwe werkomgeving.

Wat bedoelen we precies met werkomstandigheden die jouw effectiviteit in de weg zouden kunnen staan? Hieronder hebben we wat voorbeelden opgesomd.

  • Te rumoerig
  • Te veel supervisie; micromanagement
  • De hele dag achter een computer
  • Niet inspirerende werkomgeving
  • Te lange/drukke dagen
  • Etc.

Oefening 2:
Wat zijn werkomstandigheden die jouw plezier in het werk bepalen?

Met deze oefening ga je wederom reflecteren op je vorige banen en breng je in kaart welke aspecten van jouw werkomgeving jouw plezier in het werk hebben ontnomen. Vervolgens gaan we ze weer omdraaien naar het positieve zodat je straks een goed beeld hebt bij wat je zoekt in een nieuwe werkgever/werkomgeving als het gaat om werkplezier.

Wat bedoelen we precies met werkomstandigheden die jouw plezier in de weg zouden kunnen staan? Hieronder hebben we wat voorbeelden opgesomd.

  • Geen waardering van leidinggevende
  • Routinematig werk
  • De hele dag achter een computer zitten
  • De impact van mijn werk is minimaal
  • Ik kan me niet vinden in de visie van het bedrijf
  • Ik heb ruzie met een collega

Oefening 3:
Wat zijn typische kenmerken van jouw ideale organisatie?

In de vorige oefeningen hebben we gekeken naar werkomstandigheden. In deze oefening ga je op basis van een aantal stellingen bepalen wat je belangrijk vindt in een werkgever. Dit gaat met name over de type bedrijfscultuur, de grootte van de organisatie, en de mate van formaliteit.

Gefeliciteerd!

Je hebt module 6 succesvol afgerond!

Wow, jij bent echt goed bezig geweest! Je hebt in deze module een concreet beeld gekregen over wat je belangrijk vindt in een werkomgeving. Vul op jouw Persoonlijke Carriere Canvas de resultaten van deze dag in. 

Module 7 is de laatste module van deze cursus. Je gaat een eerste stap zetten om alle inzichten die je hebt opgedaan te vertalen naar concrete beroepen. Succes alvast met de laatste module!