Wat zijn competenties? Ontdek jouw competenties voor een succesvolle sollicitatie!

Gepost op:

21 november 2019

Wat zijn competenties? Heel simpel gezegd is het iets wat je doet om je rol succesvol uit te voeren. Als trainer moet je bijvoorbeeld goed zijn in presenteren. Als je niet goed voor een groep een presentatie kan geven dan zul je moeilijkheden ervaren om je rol goed uit te voeren.  

Competenties kunnen heel concreet zijn zoals presenteren, schrijven, coderen, of data analyseren maar ook minder tastbaar zoals bijvoorbeeld goed kunnen onderhandelen of empathie tonen. 

Tijdens een sollicitatiegesprek zul je vast de vraag krijgen ‘wat zijn jouw competenties?’  Een recruiter zal aan de hand van jouw antwoorden beoordelen of je geschikt bent voor de rol. Daarom is het heel belangrijk om aan het begin van het sollicitatie proces goed te begrijpen wat de belangrijkste competenties zijn om een bepaalde rol goed te kunnen uitvoeren. 

Competenties kunnen in 5 groepen onderverdeeld worden: Bestuurlijk-organisatorisch, intellectueel, emotioneel, taakgericht en sociaal-communicatief.  

De 5 verschillende competentie types

Bestuurlijk-organisatorisch- dit zijn meestal de soft skills die ervoor zorgen dat mensen goed kunnen samenwerken, zoals bijvoorbeeld communicatie en leidinggeven.  Deze zijn gerelateerd aan de organisatie type/cultuur.   

Een aantal voorbeelden: 

  • Leidinggeven 
  • Visie 
  • Plannen en organiseren
  • Resultaatgerichtheid
  • Ondernemen

Intellectueel (denkkracht) – Dit zijn competenties die over kennis gaan. Veelal zijn dit competenties die je in de studiebanken leert. 

Een aantal voorbeelden: 

  • Beoordelingsvermogen 
  • Analytisch denken 
  • Omgevingsbewustzijn 
  • Creativiteit 
  • Vakmanschap

Emotioneel (gevoelskracht) –  Deze zijn sterk gerelateerd aan je karaktereigenschappen. Het zijn vaak aangeboren kwaliteiten maar ze kunnen ook zeker aangeleerd of verbeterd worden. Stel jij bent iemand die weinig zelfvertrouwen heeft, dan kan een coach jou erbij helpen om hier beter in te worden.  

Een aantal voorbeelden: 

  • Inlevingsvermogen 
  • Doorzettingsvermogen 
  • Zelfvertrouwen 
  • Moed 
  • Stressbestendigheid 

Taakgericht (daadkracht)- Dit zijn praktische vaardigheden die je nodig hebt om je werk kwalitatief, efficiënt of effectief uit te voeren.  Je leert deze vaardigheden met name in de praktijk maar zeker ook in de studiebanken.  

Een aantal voorbeelden: 

  • Initiatief 
  • Inzet 
  • Kwaliteitsbewustzijn
  • Besluitvaardigheid
  • Flexibiliteit

Sociaal-communicatief – dit zijn vaardigheden die in relatie staan tot anderen: iemand overtuigen, met iemand netwerken, betrokken zijn bij iemand. Deze competenties worden je op jonge leeftijd vaak al aangeleerd.   

Een aantal voorbeelden: 

  • Overtuigingskracht 
  • Netwerken 
  • Organisatiebewustzijn 
  • Betrokkenheid 
  • Klantgerichtheid

Naast deze 5 competentie groepen is er nog 1 groep die ik aan dit rijtje wil toevoegen. Dat zijn de functionele competenties.

Functioneel – Veel mensen noemen dit de ‘ hard skills’ die je vaak in vacatureteksten zult terug vinden.  Functionele competenties zijn direct gekoppeld aan de verantwoordelijkheden en taken die bij een bepaalde functie horen. Als jij bijvoorbeeld solliciteert voor  een rol als developer, moet je dus goed kunnen coderen.  Wil jij daarentegen aan de slag als accountmanager in de Autobranche dan is het handig als je kennis en ervaring hebt met autoverkoop. 

Heb jij al enig idee welke competenties jij in huis hebt? Lifebrander heeft een overzicht gemaakt van de belangrijkste competenties op basis van het boek ‘ Management van competenties’  van Hoekstra & Van Sluijs (2003) en Volz & De Vrey (2000).  Put uit deze lijst wat inspiratie om je eigen competenties in kaart te brengen.

Heb je de competentielijst bekeken en ben je er nog niet helemaal uit wat jouw sterkste competenties zijn? Wij kunnen je met de online cursus Jouw Carriere Kompas helpen om jouw kwaliteiten helder te krijgen zodat jij succesvol kunt solliciteren!


Interessant? Deel de post!

Ben jij klaar voor een nieuwe richting in je carrière?

Download dit carrièreswitch stappenplan om vanaf nu meer voldoening uit je werk te halen.

Over de schrijver
Marjolein Broekhuisen
Aangenaam. Mijn naam is Marjolein Broekhuisen en ik ben initiatiefnemer van carrièreswitch platform The Jobfitters. Het is mijn missie om mensen te helpen een baan te vinden waar ze blij van worden. Met The Jobfitters wil ik mensen inspireren over wat er allemaal mogelijk is en praktische handvatten bieden om een switch te kunnen en durven maken. Ik werk samen met een specialistisch team om onze bezoekers en klanten te verrassen met informatieve en leuke content en relevante diensten voor als je een carrièreswitch overweegt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *